Ren je nooit omdat het zo onaantrekkelijk eruit ziet of ben jij zo’n hardloper die met vertrokken gezicht loopt te zwoegen?  Herinner je dan dat heerlijke gevoel van rondrennen als kind op blote voeten, of over het strand met je voeten in de branding. Lopen en rennen op blote voeten is bij uitstek een gewoonte die simpel, natuurlijk en zeer belonend is.

Sinds bijna een jaar nu loop en ren ik regelmatig op blote voeten. Het begon met het lezen van Born to Run, een geweldig inspirerend boek waarin uitgelegd wordt hoe een Mexicaanse stam, de Tarahumara, het als grootste gewoonte heeft gemaakt om de hele dag te rennen. Ze zijn de beste renners ter wereld: rennen niet 40 kilometer maar 140. Hoe kan dat? De belangrijkste elementen waarin ze zich onderscheiden volgens Christopher McDougal: ze eten natuurlijk; ze drinken een zeer voedzaam bier; ze zijn allemaal atletisch gebouwd; en ze rennen op dunne sandaaltjes.

Op dunne sandaaltjes of op blote voeten ren je zoals iedereen rende voordat de hardloopschoen werd uitgevonden. Je maakt kleinere stappen en rent lichter, landend op je voorvoet om de schok met de hele voet op te vangen.

Bij een hiellanding incasseert je hielbot de schok en geeft hem door aan je knieen, heupen, rug en schouders. Schoenen zorgen ervoor dat je deze schok niet direct voelt en je hard blijft neerkomen. Op deze manier heeft geen mens gerend totdat de eerst Nike hardloopschoen werd uitgevonden. Het idee was dat je met een hiellanding langere passen kon maken. De gevolgen hiervan zijn jammerlijk desastreus: hardlopen is een van de meest blessuregevoelige sporten ter wereld geworden. De natuur had het toch het beste ontworpen.

legs-504156_1280

Voordelen

  • Een heleboel zenuwen worden gestimuleerd in je voetzool, waardoor je zenuwstelsel geactiveerd wordt met allerlei gezondheidsvoordelen. Dit gebeurt trouwens extra als je door nat gras loopt. Door de frisheid weet je immuunsysteem meteen dat je buiten bent en gaat het voor je werken. Je kan het vergelijken met alsof je je hele leven handschoenen hebt gedragen en ze uitdoet, het is eerst erg gevoelig en wordt steeds natuurlijker.
  • Elektrische uitwisseling tussen jou en de aarde. Twee voorwerpen die met elkaar in contact zijn zullen hun lading met elkaar in balans brengen door de aantrekking tussen min en plus. Letterlijk ‘aarden’, bij voorkeur met je voeten in de aarde, modder, het natte gras of natuurwater, neutraliseert ontstekingen, geeft energie en normaliseert je bioritme, waardoor je ook beter slaapt. Er is een hele beweging op gang om de gezondheidsvoordelen van aarden te verspreiden, bijvoorbeeld Earthing Nederland.
  • Je voeten en enkels worden sterker, omdat ze zelfstandig je lichaam leren dragen. Veel topsporters doen daarom een deel van hun training op blote voeten.
  • Je gaat beter rennen. Bij de voorvoetlanding wordt je voet een soort veer die bij landing gespannen wordt en bij vertrek energie geeft. Je rent rechter op, je pas wordt korter, sneller en lichter en hardlopen wordt opeens plezierig! Hoewel ik eerder een halve marathon heb gelopen voelde ik voor het eerst alsof mijn lichaam echt gemaakt was om te rennen.

Ik wil deze boodschap verspreiden. Ook als je niet op blote voeten gaat rennen of met minimalistische schoenen is het zo belangrijk om je houding en techniek te verbeteren. Sinds ik zo ren ben ik veel bewuster geworden van hoe ik beweeg en hoe dat voelt. Als ik nu om me heen kijk zie ik zoveel hardlopers zwoegen met vertrokken gezichten en weet ik dat het niet nodig is.

Tips

  • Lees Born to Run van Christopher McDougal of Eat & Run van Scott Jurek (een beroemde veganistische ultra-marathon loper die met de Tarahumara meerdere wedstrijden heeft gelopen). Voorbeeldfiguren motiveren.
  • Begin langzaam! Voordat je gaat rennen, wandel eerst op blote voeten en word je bewust van wat het doet. Omdat je gewrichten het niet gewend zijn moet je het rennen op deze manier echt opbouwen.
  • Geniet! zolang je geniet weet je dat wat je doet goed is voor je lichaam.
  • Train je hele lichaam. Bij rennen wordt alles gebruikt en het apart trainen van je core-spieren geeft meer balans en kracht.
  • Er zijn allerlei winkels aan het openen waar minimalistische hardloopschoenen worden verkocht. Bijvoorbeeld http://www.anyonesrunshop.nl/. Ik heb mijn vibrams gevonden op Martplaats voor 40 euro.
  • Er is een leuke Facebook groep voor blote voeten fans: https://www.facebook.com/groups/blotevoeten/
  • kijk Christopher McDougal’s TEDx talk: Are we born to run – https://www.youtube.com/watch?v=b-iGZPtWXzE