Denk jij ook vaak dat je nog iets moet bereiken voordat je tevreden kunt zijn met het moment?

Je wordt constant verleid om meer te willen, beter te worden, succesvol te zijn. Het nu is eigenlijk een obstakel naar een betere toekomst. Of je bent bezig alles gedaan te krijgen, zorg voor je kinderen, het huishouden, je werk, telefoontjes, facebookberichtjes, etc.

Maar wat is er eigenlijk nu al aanwezig?

Je bent hier al. Je ben je hele leven blijkbaar gezond en veilig genoeg geweest om er nog steeds te zijn. Je leest deze woorden, je gaat wat langzamer lezen, je haalt dieper adem, je wordt bewuster van je lichaam, bewuster van je aanwezigheid in dit moment.

Eckhart Tolle vraagt vaak: kan je datgene vinden in jou wat er altijd is geweest, nu, een jaar geleden, bij je geboorte, daarvoor misschien al?

Afgelopen zondag gaf ik een consuminderworkshop op het Draagkracht festival. Zes deelnemers, met allemaal hun kinderen van 0 tot 2 jaar bij zich! Daar stond ik met mijn verhaal van een uur. Ik gooide vrij snel in de groep “goh ik geloof dat ik iets heb voorbereid wat niet gaat werken”.

Ik had de neiging om de kinderen lawaaierig en lastig te vinden, een hinder voor wat ik wilde bereiken met de workshop. Ik probeerde mijn verhaal er doorheen te krijgen. Maar ik werd meteen herrinnerd door de inhoud van de workshop, namelijk: consuminderen en zijn met wat er is! Ik besloot om juist de aandacht naar ze toe te brengen, ik nodigde mezelf en de ouders uit gewoon even doelloos bij ze te zijn. En daardoor ging ik zien en waarderen. Ik genoot opeens van de levedigheid van die kleine mensjes en werd geraakt door de verbindingen die ik zag tussen hen en hun ouders.

De sfeer werd opeens beter. De kinderen, de ouders en ik ontspanden. De rest van de tijd hebben we gekeken hoe zij temidden van hun volle leven kunnnen consuminderen.

Aanwezig zijn bij wat er is heeft twee voordelen voor consuminderen:

The master does nothing, yet leaves nothing undone. (Lao Tse, 6e eeuw v.Chr.)

Aandacht hebben bij wat er voor je is maakt dat je niet tegen de stroom in gaat zwemmen. Je kunt een situatie pas veranderen als je hem geaccepteerd hebt. In andere woorden, dingen voor elkaar krijgen wordt minder een strijd en meer een voortvloeisel van je staat van zijn.

Dit geldt ook bij verslavingen. Hoe meer je strijd tegen dat waar je verslaafd aan bent, hoe slechter je je zal voelen als er een impuls komt. Er komt vaak een zelfverwijt, ´wat slecht van mij dat ik weer wil snoepen´, of ´wat ben ik toch zwak´. Hoe meer je je verzet hoe beknelder je je zal voelen en hoe groter het verlangen om te snoepen wordt.

Een volledige acceptatie van wat er is, een impuls, en bereidheid om die te voelen geeft een heel andere uitkomst. Er komt ruimte en keuzevrijheid.

Be content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you. (Lao Tse, 6e eeuw v.Chr.)

Het tweede belangrijke voordeel van aanwezig zijn is dat je kan waarderen wat er is. Door in de maatschappij zoveel bezig te zijn met wat andere mensen doen en vinden zien we niet meer wat er voor onze neus is. Toen ik de kinderen in mijn workshop verwelkomde ging ik van ze genieten. Dus waardeer dat je leeft en waardeer wat er nu in je leven is.

Hoeveel sta jij stil bij wat er nu in je is en om je heen? Voel je jezelf? Geniet je als je eet? Waardeer je de mensen om je heen? Zie je de bomen naast je huis? Luister je naar je kind?

Ik hoor het graag! Laat hieronder weten wat jij ervaart en wat je waardeert als je aanwezig bent bij wat er nu is.

Hug Arland

Ps. nog wat tips

  • Kijk naar Eckhart Tolle Enjoying Every Moment Fully op Youtube
  • Lees Radical Acceptance van Tara Brach. Een van de mooiste en meest treffende boeken die ik hierover gelezen heb.
  • Wanneer wat er nu in je aanwezig is te pijnlijk voelt om aanwezig bij te zijn vind dan een vriend, coach, leraar of oefening die je helpt. Stap voor stap.
  • Ga circelen! Ik doe momenteel een opleiding Circling bij twee fantastische leraren van Circling Europe.  Zij leren mij om in contact met anderen volledig aanwezig te zijn bij wat er nu is.
  • Houd een maand iedere avond bij waar je dankbaar voor bent, maakt je veel bewuster, is mij zeer goed bevallen.
  • Enjoy!